Pedagogisch werkplan
Liedjesboekje
Gebaren van Leven
Lid Worden
Steun ons!
Fonds voor het kleine kind
Contacteer ons

















Home

Saluto-Genese • salutogenese@skynet.be • 0032-(0)16 62 32 84
 

Titelblad_Reflectiewerkboek_Saluto_Genese   Titelblad_Werkplan_Saluto-Genese

NIEUWE PUBLICATIE - DIEPE VERBONDENHEID EN HIERMEE SAMENHANGENDE ZELFREFLECTIE - 17 €

HERDRUK - RUDOLF STEINERPEDAGOGIE IN DE EERSTE DRIE LEVENSJAREN VAN HET KIND - 24 €

 


WERELDCONGRES AAN HET GOETHEANUM DORNACH (CH)

Van 15 tot 19 april 2019

“Innerlijke vrijheid als sociale verantwoordelijkheid. Kindheid als bron van een menselijke toekomst.”
Waldorf-/ Rudolf Steiner pedagogie voor de eerste zeven levensjaren: Wereldcongres aan het Goetheanum Dornach/ Zwitserland 15 tot 19 april 2019.


Voorbereiding door IASWECE in samenwerking met de pedagogische sectie aan het Goetheanum: Stefanie Allon, Erika Henning, Silvia Jensen, Philipp Reubke, Lourdes Tormes Granados.


De aanduidingen, de goede raad, de inzichten die Rudolf Steiner ons vóór 100 jaar reeds gegeven heeft zijn door heel veel opvoeders, ouders, wetenschappers, therapeuten, geneeskundigen opgenomen. De beschrijvingen van de ontwikkeling van het kind op lichamelijk, zielen- en geestelijk vlak en van de mens worden door vele mensen bestudeerd. Pedagogische talenten, vaardigheden, kunstzinnige gevoeligheid, fijne waarnemingstalenten zijn reeds door generaties heen bij opvoeders en pedagogen verder ontwikkeld en worden in cursussen en congressen doorgegeven.


Maar wat is voor de kinderen die nu geboren worden aan deze pedagogie nu wezenlijk? En wat niet? Zo kwam het thema van de diepe, ware verbondenheid met elkaar - de verantwoordelijke verbondenheid van de volwassenen met het kind,  de eigen houding in de opvoeding, de verbondenheid van de kinderen onder elkaar en de zelfopvoeding er uit als de meest toonaangevende opgaven voor de toekomst.

 

  • De kwaliteit van de verbondenheid van de volwassene met het kind is het allerbelangrijkste.  We kunnen het kind een mooie omgeving, natuurlijk speelmateriaal en bewegingsmateriaal geven maar als er geen warme, gezonde en liefhebbende omhulling is door de vertrouwenspersoon, kunnen we het kind geen deugddoende omhulling bieden.
  • De kwaliteit van de verbondenheid hangt samen met in hoeverre wij de kinderen echt ‘waar’-nemen en verstaan. Hoe doen we de kinderbesprekingen? Hoe helpen we elkaar hierin als collega’s?
  • Door het vrije spel oefenen de kinderen iedere dag het sociaal leven met elkaar. In een tijd van nervositeit, onrust, voortdurende afleiding door digitale media wordt het steeds moeilijker om de voorwaarden voor een fantasievol, ongestoord vrij spelt te creëren.
  • Een school, een kinderonthaal, een baby-oudergroep kan maar goed functioneren als vele van de deelnemenden werken aan de eigen fijngevoeligheid van de zielenkrachten en innerlijke sterkte. Als we vrij worden van automatisch opkomende sympathieën en antipathieën, dan pas kan er een vrije verbondenheid komen.

 

Zo hebben we als thema voor het congres gekozen:

“Innerlijke vrijheid als sociale verantwoordelijkheid. Kindheid als bron van een menselijke toekomst.”

Aan de ene kant de opmerkzaamheid voor de andere mens, aan de andere kant het bewustzijn voor onszelf. Wakker worden aan jezelf en jezelf toch ook kunnen vergeten om voor de andere te zorgen. (Die soziale Grundforderung unserer Zeit, GA 186.)

 

Uit: IASWECE Rundbrief 12/2017       info@iaswece.org.
Lesen Sie die Einführung in das Thema der Tagung




Deze website werd laatst bijgewerkt op 1 juli 2018.
Ontwikkeld door GC Web 'n' Dev & gehost door UberSpace.